Pokrewne
menu      Podłączenie Creative SB X-Fi Platinum Fatality Champion z głośnikami Logitech Z-5500
menu      Sound Blaster X-Fi mX Extreme Audio vs. Audigy 4 OEM
menu      Vista Ultimate + Winfast 2000 XP Expert + SB X-Fi Gamer
menu      Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer - problem z działaniem
menu      SB X-Fi Xtreme Audio i front panel AC'97
menu      Nokia e51, a regulacja i wzmacnianie sygnału Wi-Fi
menu      X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series problem z głosem
menu      X-fi XtremeMusic a płyty główne z chipsetem nVidia nForce 4
menu      Brak dźwięku X-Fi Platinum Fatal1ty Championship
menu      Creative Sound Blaster X-Fi Elite PRO??
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kamax.opx.pl
  • Silnik lodówki Mińsk 15M, cos fi, diagnozowanie uszkodzeń silnika-agreagatu





    Andrzej Litewka - 24-12-2006 23:45
    Silnik lodówki Mińsk 15M, cos fi, diagnozowanie uszkodzeń silnika-agreagatu
      Wstępna diagnoza jest taka, że padło jedno uzwojenie silnika w lodówce Mińsk
    15M.
    Dobrze wydedukowałem, że są tam dwa uzwojenia?
    Jedno główne a drugie coś w rodzaju pomocniczego zasilanego przez
    kodensator? Tylko pewnie zamknięty on jest w hermetycznej obudowie?
    Jeżeli źle wydedukowałem proszę poprawić.

    Powstaje pytanie jakie mniej więcej mają cos fi silniki z lodówek?
    Oscyluje to w okolicy 0,5? 0,37? 0,67? Gdybym znał wyliczyłbym sobie moc
    pobierana z sieci.

    Na obudowie lodówki jest napisane 150W 1,35A
    Z pomiarów lodówka po awarii bierze prąd 8A
    Potwierdził to też licznik w mieszkaniu, który po odpaleniu lodówki kręci
    szybciej niż czajnik 2kW (czyli tutaj obciążenie czysto rezystancyjne).
    Czyli nie ma jednak mowy o mocy czynnej w okolicy 150W obecnie dla tej
    lodówki - bo licznik szaleje.
    Odpalone żarówki o sumarycznej mocy 150W nie kręcą tak licznikiem jak ta
    lodówka.
    Oczywiście lodówka zaczyna pracować oscylacyjnie, bo wyłącznik
    magnetyczno-bimetalowy (coś ala bimetal z żelazka) umieszczony w pudełeczku
    przy samym silniku wyłącza go po kilkunastu sekundach pracy. Wygląda to na
    zabezpieczenie przed spalenie domu przez uszkodzony silnik.
    W tym bimetalicznym wyłącznik jest nawinięty z drutu oporowego rezystor o
    wartości około 0.2 Ohm w kształcie cewki i zbliżony do bimetalu.
    Po włączeniu lodówki ta cewka-rezystor rozgrzewa się do czerwoności i
    bimetal rozłacza zasilanie. Powoduje to ten makabryczny prąd 8A
    Jest tam też jakiś elektromagnes który przyciąga kotwicę innych styków jak
    tylko zaczyna płynąć prąd do silnika.
    To pewnie zasilanie drugiego uzwojenia. Cięzko mi do końca wydedukować
    działanie tego elektromagnesu i jaki ma cel - nie mam jak porównać ze
    sprawną lodówką.

    Sam silnik ma trzy piny po odłączeniu jego wtyczki zasilającej z
    hermetycznego metalowego korpusu.
    Za cholerę jednak nie znam tamtej pinologii co na której nóżce wisi i jak
    przemierzyć ten silnik i jednoznacznie stwierdzić pad.
    Czy ktoś ma takowe schemty uzwojeń takich silników lodówek?
    Moja obecna wersja to spalone jedno uzwojenie silnika i stąd ten duży pobór
    mocy, któremu próbuje przeciwdziałać ten układ zabezpieczający i rozłącza co
    chwilę agregat - więc nie ma mowy o schłodzeniu i prawidłowej pracy lodówki.





    Andrzej Litewka - 24-12-2006 23:45

      Znalazłem jeszcze takie coś:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/vie...986d6cb2047afb

    Wskazuje to na zwarcie uzwojenia głównego, bo efekt podobny jak u mnie.
    Wynika, że ten elektromagnes ma podać tylko impuls prądowy przy rozruchu na
    cewkę drugą. W czasie startu płynie większy prąd i na ułamek sekundy
    przyciąga kotwiczkę, która podaje napięcie na drugą cewkę silnika?
    Z tego co pamietam u mnie prawdopodbnie była przyciągnieta ta kotwiczka cały
    czas w wyniku anormalnego prądu 8A zamiast 1,25A.




    Lukasz Spychalski - 25-12-2006 03:45

      Andrzej Litewka wrote:

    > ten elektromagnes ma podać tylko impuls prądowy przy rozruchu na
    > cewkę drugą. W czasie startu płynie większy prąd i na ułamek sekundy
    > przyciąga kotwiczkę, która podaje napięcie na drugą cewkę silnika?

    Dokladnie tak jest.

    Ale przyczyna Twoich klopotow moze byc tez zatarcie sie agregatu - nie mogac
    sie obracac pobiera on duzy prad, przez co elektromagnes nie odpuszcza, za
    to po chwili dziala bimetal.

    Agregat zapewne caly czas jest bardzo goracy - jesli tak jest, sprobuj
    odlaczyc zasilanie i wlaczyc lodowke dopiero po ostygnieciu agregatu Zdarza
    sie, ze na zimno startuje.

    --
    pozdrawiam,
    Lukasz Spychalski




    J.F. - 25-12-2006 13:45

      On Sun, 24 Dec 2006 23:14:24 +0100, Andrzej Litewka wrote:
    >Dobrze wydedukowałem, że są tam dwa uzwojenia?

    Ja sie nie znam na lodowkach, ale pewnie masz racje

    >Jedno główne a drugie coś w rodzaju pomocniczego zasilanego przez
    >kodensator? Tylko pewnie zamknięty on jest w hermetycznej obudowie?
    >Jeżeli źle wydedukowałem proszę poprawić.

    Ponoc dobrze, ale sam kondensator moze jest na zewnatrz ?

    >Powstaje pytanie jakie mniej więcej mają cos fi silniki z lodówek?
    >Oscyluje to w okolicy 0,5? 0,37? 0,67? Gdybym znał wyliczyłbym sobie moc
    >pobierana z sieci.

    Moc czynna jest niewielka, ze 100-150W

    >Po włączeniu lodówki ta cewka-rezystor rozgrzewa się do czerwoności i
    >bimetal rozłacza zasilanie. Powoduje to ten makabryczny prąd 8A

    A pewnie dlatego ze nie nie kreci.

    >Jest tam też jakiś elektromagnes który przyciąga kotwicę innych styków jak
    >tylko zaczyna płynąć prąd do silnika.
    >To pewnie zasilanie drugiego uzwojenia. Cięzko mi do końca wydedukować
    >działanie tego elektromagnesu i jaki ma cel - nie mam jak porównać ze
    >sprawną lodówką.

    Wlacza na czas rozruchu, i ponoc potrafi zawiesc.

    >Za cholerę jednak nie znam tamtej pinologii co na której nóżce wisi i jak
    >przemierzyć ten silnik i jednoznacznie stwierdzić pad.

    Jeden powinien byc wspolny. Drugi przez kondensator .. jak jest
    w srodku i nie przepalony to omomierzem wykryjesz.
    Podlacz na chwile oba uzwojenia [jedno przez kondensator jesli
    zewnetrzny] i zobacz czy ruszy.

    A w ogole .. moze czas na nowa lodowke :-)

    J.





    henry1 - 25-12-2006 19:45

     
    Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:05bvo250ejsi2f0002hk6rl6g1chiabckr@4ax.com...
    > On Sun, 24 Dec 2006 23:14:24 +0100, Andrzej Litewka wrote:
    > >Dobrze wydedukowałem, że są tam dwa uzwojenia?
    >
    > Ja sie nie znam na lodowkach, ale pewnie masz racje
    >
    > >Jedno główne a drugie coś w rodzaju pomocniczego zasilanego przez
    > >kodensator? Tylko pewnie zamknięty on jest w hermetycznej obudowie?
    > >Jeżeli źle wydedukowałem proszę poprawić.
    >
    > Ponoc dobrze, ale sam kondensator moze jest na zewnatrz ?
    >
    > >Powstaje pytanie jakie mniej więcej mają cos fi silniki z lodówek?
    > >Oscyluje to w okolicy 0,5? 0,37? 0,67? Gdybym znał wyliczyłbym sobie moc
    > >pobierana z sieci.
    >
    > Moc czynna jest niewielka, ze 100-150W
    >
    > >Po włączeniu lodówki ta cewka-rezystor rozgrzewa się do czerwoności i
    > >bimetal rozłacza zasilanie. Powoduje to ten makabryczny prąd 8A
    >
    > A pewnie dlatego ze nie nie kreci.
    >
    > >Jest tam też jakiś elektromagnes który przyciąga kotwicę innych styków
    jak
    > >tylko zaczyna płynąć prąd do silnika.
    > >To pewnie zasilanie drugiego uzwojenia. Cięzko mi do końca wydedukować
    > >działanie tego elektromagnesu i jaki ma cel - nie mam jak porównać ze
    > >sprawną lodówką.
    >
    > Wlacza na czas rozruchu, i ponoc potrafi zawiesc.
    >
    > >Za cholerę jednak nie znam tamtej pinologii co na której nóżce wisi i jak
    > >przemierzyć ten silnik i jednoznacznie stwierdzić pad.
    >
    > Jeden powinien byc wspolny. Drugi przez kondensator .. jak jest
    > w srodku i nie przepalony to omomierzem wykryjesz.
    > Podlacz na chwile oba uzwojenia [jedno przez kondensator jesli
    > zewnetrzny] i zobacz czy ruszy.
    >
    > A w ogole .. moze czas na nowa lodowke :-)
    >
    > J.
    >

    Silniki w agregatach nie posiadają kondensatora .
    Mają uzwojenie robocze oraz uzwojenie rozruchowe załączane przez ten
    przekaźnik na parę sekund aby silnik ruszył a następnie ten przekaźnik
    rozłącza uzwojenie rozruchowe do czasu następnego startu agregatu.
    Skoro silnik żre tak potężny prąd a nie wyrzuca bezpiecznika są dwie
    możliwości : zatary silnik choć mało prawdopodobne bo jest zanurzony
    w oleju lub zwarcie międzyzwojowe ( mniejsza rezystancja uzwojenia =
    większy prąd )
    Pzdr




    J.F. - 25-12-2006 19:45

      On Mon, 25 Dec 2006 17:33:45 +0100, henry1 wrote:
    >Silniki w agregatach nie posiadają kondensatora .
    >Mają uzwojenie robocze oraz uzwojenie rozruchowe załączane przez ten
    >przekaźnik na parę sekund aby silnik ruszył

    To na jakiej zasadzie to dziala ?
    Powinno byc jakies przesuniecie fazy, zeby moment obrotowy
    powstal ..

    J.




    Jd. - 25-12-2006 19:45

     
    Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:0l10p2dlvn2sl9gcagimv9fisv6oi4ea0q@4ax.com...

    >>Mają uzwojenie robocze oraz uzwojenie rozruchowe załączane przez ten
    >>przekaźnik na parę sekund aby silnik ruszył
    >
    > To na jakiej zasadzie to dziala ?
    > Powinno byc jakies przesuniecie fazy, zeby moment obrotowy
    > powstal ..

    Jest przesunięcie fazy, bo uzwojenie rozruchowe jest nawinięte drutem
    oporowym.

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski@interia.pl
    ==========###-###-###-###==============




    dziad_ek@o2.pl - 25-12-2006 19:45

      działa to na takiej zasadzie ,że jak się już kręci po rozruchu
    poprzez to dodatkowe uzwojenie, to wystarcza sama jedna faza i klatka
    z aluminium wewnatrz wirnika silniika(tzw silnik krotkozwarty podobnie
    jak adapterowe starej generacji.)jak silnik powoduje zadziałanie
    termika w ukladzie to najczęściej ma zwarcie w uzwojeniu i czy wywala
    bezpiecznik czy nie zależy tylko od ilości zwartych zwojów na
    uzwojeniu.agregat do wymiany!!!
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • konstruktor.keep.pl
  • Design by flankerds.com